شهید دانا
شنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٠
فصل ششم : تقوا ... نظرات() 

خداى تعالى در مورد تقوا مى فرماید:
ان اکرمکم عند الله اتقکم(88)
تقوا به معناى پرهیز از گناهان به واسطه ترس از خشم و دورى از درگاه خداوند است . همانطور که بیمار خواهان معالجه ، بایستى از مصرف آنچه که به حال او مضر و مقتضى افزایش بیمارى است اجتناب کند تا معالجه گشته و درمان او نتیجه بخش باشد انسانهاى طالب کمال نیز بایستى از آنچه که منافات با کمال دارد و یا مانع حصول کمال و یا بازدارنده سالک از مسیر کمال است اجتناب نمایند تا آنچه که مقتضى وصول یا مؤ ثر در سیر و سلوک است سودمند واقع گردد.
و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب (89)
عناصر تشکیل دهنده تقوا
تقوا در حقیقت مرکب از سه چیز است .
1- خوف .
2- پرهیز از معصیت .
3- طلب تقرب الهى .
و شرح هر یک از این سه به طور کامل در این رساله در جاى خود بیان خواهد شد و در قرآن و احادیث از تقوا ستایش شده و از متقیان زیاد سخن به میان آمده که نمى توان آنها را در این مجموعه ذکر نمود و هدف نهایى تقوا محبت خداوند تعالى است .
بلى من اوفى بعهده فان الله یحب المتقین(90)

چهارشنبه ٢٥ آبان ۱۳٩٠
فصل پنجم : محاسبه و مراقبه ... نظرات() 

خداى تعالى درباره محاسبه و مراقبه مى فرماید:
ان تبدوا ما فى انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله(82)
محاسبه در لغت به معناى حساب کردن و مراقبه به معناى نگهدارى است . منظور ما از محاسبه آن است که انسان طاعات و معاصى را حساب کند که کدام بیشتر است . اگر طاعت بیشتر است بنگرد که نسبت بیشتر بودن طاعات بر معاصى در مقابل نعمتهایى که خداوند در حق او لطف فرموده چه اندازه است .


... ادامه مطلب
دوشنبه ٢۳ آبان ۱۳٩٠
السلام علیک یا امیرالمومنین علی بن ابی طالب ع یا اخو رسول الله ص ... نظرات() 
دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم(1)
دانستنی هایی درباره عید سعید غدیر خم(1)

 

اشاره

رخداد غدیر در ذى‏الحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛
غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است؛
نشانه‏اى است از تداوم خط نبوت؛
چشمه‏اى است که تا پایان هستى مى‏جوشد؛
غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست؛
روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است؛
غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است؛
پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت.

معنای غدیر

غدیردرلغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می‏شدند و به طرف دیار خود می‏رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‏شسته‏اند.

... ادامه مطلب
شنبه ٢۱ آبان ۱۳٩٠
فصل چهارم : ریاضت ... نظرات() 

خداى تعالى درباره ریاضت مى فرماید:
و اما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى فان الجنة هى الماءوى(78)
ریاضت در لغت به معناى رام کردن حیوان و منع آن از حرکات نامطلوب و ایجاد ملکه اطاعت از صاحب خود در تمامى دستورات وى است . منظور ما نیز از ریاضت ، ممانعت نفس حیوانى از پیروى قوه شهوت و غضب و پى آمدهاى این دو و رذایل اخلاقى و عملى مانند حرص بر جمع مال و مقام پرستى و لوازم آنها از قبیل حیله و مکر و خدعه و غیبت و تعصب و غضب و کینه و حسادت و فسق و غوطه ور شدن در شرور و تباهى و عادات ناپسند است .
و همچنین منظور از ریاضت ایجاد ملکه اطاعت نفس از عقل و عمل در جهت رسیدن به کمال ممکن است . و اما نفسى را که تابع قوت شهوت باشد بهیمى گویند، و نفسى را که تابع قوه غضبى باشد سبعى خوانند، و نفسى را که رذایل اخلاقى را به صورت ملکه در خود درآورده باشد شیطانى مى نامند.
خداوند در قرآن این سه نفس را نفس اماره(79) خوانده است .
البته در صورتى که این رذایل در نفس ثابت و راسخ گردیده باشند ولى اگر ثابت نباشند و یا گاهى تمایل به خیر و گاهى به تمایل به شر در انسان وجود داشته باشد و یا در صورتى که میل به خیر پیدا شود از تمایل به شر پشیمان گردد و خود را سرزنش کند آن را نفس لوامه(80) نام نهاده است و اما نفسى را که پیرو عقل است و طلب خیر به صورت ملکه در آن بوجود آمده است آن را نفس مطمئنه(81) نامیده است .
هدف از ریاضت
و اما هدف از ریاضت سه چیز است .
1- رفع موانع و بازدارنده هاى ظاهرى و باطنى از وصول به حق .
2- مطیع ساختن نفس حیوانى در برابر عقل عملى به منظور طلب کمال .
3- ایجاد ملکه ثبات در نفس انسان در راستاى قبول فیض الهى به منظور رسیدن به کمال ممکن .

جمعه ٢٠ آبان ۱۳٩٠
السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمدالهادی ع ... نظرات() 

پانزدهم ماه ذی حجه سالروز ولادت باسرسعادت امام علی النقی ع است .

میلاد سراسر نوردهمین خورشید عالم خلقت را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا وشیعیان وشیفتگان آن حضرت تبریک وتهنیت عرض می نمایم .

امام هادی ع درسال 212هجری قمری درشهر مدینه بدنیا آمد .پدر بزرگوار آن حضرت امام محمد تقی ع ومادرمکرمه اش سمانه مغربیه می باشد .

آن حضرت درسن 8سالگی به مقام امامت رسید ودرزمان خلفای جور معتصم عباسی . متوکل عباسی . المتعمد . المعتز می زیست .مدت عمر شریف  آن حضرت 42سال بود.

درسال 243به دستور خلیفه وقت ازمدینه به سامرا تبعید شدند ومدت 11سال درآن شهر تحت نظر جاسوسان خلفای عباسی بودند.

مدت امامت آن امام همام 34سال می باشد .

درفرمایشی ازفرمایشات آن حضرت آمده است : جهان بازاری است که بعضی درآن سود می برند وبعضی زیان می بینند.

آن بزرگواردرسوم ماه رجب سال 254توسط المعتز بالله  شهادت رسیدودرمنزل مسکونیش بخاک سپرده شد .

به روح مطهر آن حضرت صلوات    

پنجشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٠
کجایید ای شهیدان الهی ... نظرات() 

کجایید ای شهیدان الهی               بلا جویان دشت کربلایی

کجایید ای سبک بالان عاشق        پرنده تر زمرغان هوایی

کجایید ای درزندان شکسته           بداده وام داران رارهایی

کجایید ای زجان وجا رهیده           کسی مر عقل را گوید کجایی

بسم رب الشهداء والصدیقین

امشب مراسم سالگرد شهید جاویدالاثر بسیجی مخلص لبیک گوی امام ره  هنر آموز مکتب جهاد وشهادت شهید والا مقام محمد حسن دانا درحسینیه 14معصوم ع برگزار می گردد.

شهید محمد حسین دانا درسال 61هجری شمسی بعدازامتحانات خردادماه واخذ دیپلم فنی رشته برق ازهنرستان پیشه با معدل 19 دردوره آموزشی پادگان شهید ابوطالبی شرکت نمود وپس از گذراندن 75روز دوره آموزشی مقدماتی وتکمیلی فشرده واردوهای شبانه درشهریور ماه به جبهه های حق علیه باطل عزیمت نمودودرگردان سلمان فارسی ازتیپ محمد رسول الله درعملیات افتخار آفرین مسلم بن عقیل درغرب کشور درمنطقه سومار شرکت کرد.این عملیات درنهم مهرماه آغاز شد وپس از بازپس گیری منطقه سومار وپیش روی تا شهر مندلی عراق وتثبیت منطقه به روایتهای رسیده ازسوی رزمندگان گردان سلمان

دربمبارانهای انجام شده توسط دشمن بعثی بدرجه رفیعه شهادت نائل آمد . لکن چون پیکر مطهر این شهید رجعت نگردید . احتمال اسارت ایشان را می دادند . پس از پایان جنگ وآزادی آزادگان سرافراز ایشان دربین آزادگان نبوده وکما کان خانواده دربلا تکلیفی بود.تااینکه درسال 84ازسوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی اعلام شهادت شد لکن بدون جسد وپلاک و...

لذابا گذشت یک هفته ازشهادت سرداررحمت الله زاهد در23آبانماه تاریخ شهادت اعلام گردید ودر24آبان سال 84مراسم ترحیم برایشان برگزار کردید.

لوح یاد بود شهادت ایشان هم درقطعه 26 شهدا درهمجواری شهید سید احمد پلارک می باشد .که عزیزانی که توفیق زیارت شهدارا دارند می توانند بیادش درقطعه مذکور فاتحه بخوانند.

مراسم امشب شامل دعای پرفیض کمیل وسخنرایی ومداحی خواهد بود که از ساعت 9شب با تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید آغاز خواهد شد.

راهش پر رهرو ویادش گرامی باد .

ازعموم همشهریان واهالی محله دعوت بعمل می آید تادراین مراسم شرکت فرمایند . اجرکم عندالله

سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠
فصل سوم : فقر ... نظرات() 

خداى تعالى درباره فقر مى فرماید:
لیس على الضعفاء و لا على المرضى و لا على الذین لا یجدون ما ینفقون حرج(75)
فقیر در لغت آن کسى است که یا اصلا مال ندارد و یا اگر دارد کمتر از خرج زندگى اوست ، ولى منظور ما از فقیر آن کسى است که به مال و مسائل مادى رغبت ندارد، و اگر مالى هم بدست مى آورد به جمع آورى آن اهتمام نمى ورزد. البته نه از روى نادانى یا بواسطه مانع یا غفلت ، یا به طمع رسیدن به شهوات و شهرت و نیکنامى و اشتهار به جود و بخشش ، و یا خوف از عقاب جهنم ، یا شوق به ثواب آخرت ، بلکه به جهت بى اعتنایى به دنیا که لازمه سیر و سلوک و اشتغال به مراقبت و رعایت جانب پروردگار است تا آنچه که غیر خداست حجاب نگردد؛ و این فقر در حقیقت شعبه اى از زهد است . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مى فرماید:
الا اخبرکم بملوک اهل الجنه قالوا بلى قال کل مستضعف اغبر اشعث دى طمرین لا یعبوبه لو اقسم على الله لابره(76)
و وقتى که به آن حضرت گفتند: سرزمین بطحا و مکه پر از طلاست اگر مى خواهى به تو بدهیم در جواب عرض کرد:
لا، بل اجوع یوما فاءسلاک و اشبع یوما فاشکرک (77)

دوشنبه ۱٦ آبان ۱۳٩٠
فصل دوم : زهد ... نظرات() 

خداى تعالى درباره زهد مى فرماید:
و لا تمدن عینیک الى ما متعنا به ازواجا منهم زهره الحیوة الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر و ابقى(69)
زهد به معناى بى رغبتى است و زاهد کسى است که به امور دنیوى مانند خوردنى ها و آشامیدنى ها و پوشاک و مسکن و شهوات و لذات و مال و مقام و شهرت و تقرب به حکمرانان و حکمرانى و هر آنچه که به وسیله مرگ از انسان گرفته مى شود رغبت نداشته باشد، البته نه به خاطر ناتوانى و نادارى(70) و یا جهل و نادانى ،(71) یا به خاطر غرضى(72) یا به جهت عوضى در مقابل آن(73) بلکه اگر کسى به خاطر دنیوى بودن این امور نسبت به آنها بى اعتناى باشد در این صورت زاهد نامیده مى شود زاهد حقیقى آن است که منظور او از زهد حتى نجات از آتش جهنم و رسیدن به ثواب بهشت نیز نباشد، بلکه زهد به خاطر دریافت فواید و برکاتى که دارد به صورت ملکه اى در وجود او حاصل شده و آلوده به طمع یا امید یا غرضى دنیوى و اخروى نباشد.
تحصیل ملکه به این صورت است که انسان خود را از خواهشهاى نفسانى باز دارد و با کارهاى دشوار ریاضت بدهد تا ترک غرض در او راسخ گردد.
حکایتى از یکى از زاهدان
در سرگذشت یکى از زاهدان گفته اند: سى سال کله پخته گوسفند و فالوده مى فروخت ، ولى هیچ گاه از آن دو نمى خورد، علت آن را پرسیدند، گفت : یک زمان دل من هوس خوردن این دو را نمود. براى آنکه خود راگوشمال بدهم ، شغل فروش این دو را انتخاب کردم تا با وجود آنکه در دسترس من هست از آن نخورم تا دیگر میل به لذتى پیدا نکنم .(74)
و داستان کسى که در دنیا زهد پیشه خود کند ولى مقصود او نجات از آتش جهنم یا ثواب بهشت باشد، داستان کسى است که از شدت پستى و دنائت طبع با وجود میل فراوان به غذا مدتها هیچ چیز نخورد تا در میهمانى که در انتظار اوست بتواند غذاى فراوان بخورد!، و یا مثل آن کسى است در تجارت کالایى داد و ستد کند تا به واسطه آن سودى ببرد؛ در حالى که در سیر و سلوک باید انسان به منظور رفع شواغل ، زهد ورزد تا به چیزى مشغول نگردد و از رسیدن به هدف باز نماند.

یکشنبه ۱٥ آبان ۱۳٩٠
توبه خاص و اخص ... نظرات() 

توبه خاص توبه از ترک اولى است و شرایط آن نیز نظیر همین شرائط توبه عام است . و لذا در این مورد خداوند مى فرماید:
لقد تاب الله على النبى و المهاجرین و الانصار الذین اتبعوه فى ساعة العسرة(66)
و اما توبه اخص نسبت به دو چیز حاصل مى شود:
1- توبه از توجه و التفات به غیر مطلوب یعنى عالى ترین مرحله کمال که در این مورد گفته اند:
الیمین و الشمال مضلتان(67)
2- توبه از برگشت و یا توقف در مرحله اى که عبور از آن براى اهل سیر و سلوک واجب ، و توقف در آن براى آنان گناه محسوب مى شود. یعنى نباید به یک مرحله از کمال اکتفا کرده و به همان مرتبه به چشم رضایت بنگرند که این کار نسبت به آنان گناه محسوب مى شود که گفته اند:
حسنات الابرار سیئات المقربین
پس اهل سیر و سلوک در هر مرحله اى که از کمال قرار بگریند؛ بایستى به مرحله بالاتر توجه کنند، و توقف در آن را براى خود جایز ندانند و با توبه و استغفار و ترک اصرار و پشیمانى از غفلتهاى گذشته و تضرع به درگاه الهى خود را پاک گردانند.
فان من تاب و اخلص لله فالله له ان الله یحب التوابین ویحب المتطهرین(68)

شنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٠
فضیلت شب عرفه ... نظرات() 

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم؛

رُوی إنّ لیلة عرفة یستجاب فیها ما دعا من خیر و للعامل فیها بطاعة الله تعالى أجر سبعین و مائة سنة.[1]

در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند به اجابت میرسد؛ و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه را انجام دهد، معادل 170 سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش یک چنین چیزی است.

این عظمت شب عرفه را میرساند. به حسب ظاهر امشب شب عرفه است؛ لذا میخواستم این را به دوستان عرض کنم که اوّل مسأله دعا را در روایت دارد؛ دعا کنید. دعای خیر کنید و بدانید که به اجابت میرسد؛ و اینکه امشب را هم مقیّد باشید که اشتغالات کنار برود و به سوی عبادات و صالحات بروید؛ وقتی که یک معادله اینچنینی هست که 170 سال عبادت، این خیلی قابل توجه است و این یکی از فرصتهایی است که ما داریم.

اما تذکر دوم؛ در یک روایتی است از امام باقر علیه السلام که حضرت میفرماید «أسرع الدعا نُجحاً للإجابة دعاء الأخ لأخیه بظهر الغیب»[2]. سریعترین دعاها که به هدف اجابت میرسد، دعایی است که برادر مؤمن برای برادر مؤمنش میکند پشت سرش ، نه در حضورش؛ یعنی هرکس برای دیگری دعا کند، به سرعت به اجابت میرسد. «فیقول له ملک موکّل به لبّیک»؛ وقتی این شروع میکند به دعا کردن برای برادر مؤمنش پشت سرش، آن فرشته ای که موکّل است برای دعاها که اینها را اخذ کند، جواب میدهد بله! «و لک مثلاه» یعنی این چیزی که برای برادرت خواستی، برای خودت دو برابرش برآورده شد. برای او خواستی، خیر خواستی، دعایش کردی، برای تو دو برابرش هست.

این را گفتم چون میخواستم این را عرض کنم که امشب به حسب ظاهر شب عرفه است. موقعیت بسیار خوبی است؛ هم از نظر دعا و هم از نظر اعمال صالحه؛ دعاهایی که میکنید اگر برای دیگران دعا کنید، بیشتر نصیبتان میشود. یکی از آن دیگران هم من باشم.

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد.

فرازی ازسخنرانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مجتبی تهرانی  دامت برکاته به مناسبت شب عرفه

[1]إقبال‏الأعمال، ص 325

[2]الکافی، ج 2، ص 507

شنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٠
دعای قربانی کردن عید قربان ... نظرات() 

اِنّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّدى فَطَرَالسَّمواتِ وَاْلاَرْضَ خَنیفا مُسْلِما وَما اَنَا مِنْ الْمُشْرِکینَ اِنَّ صَلوتى وَنُسُکى وَمَحْیاىَ  وَمَماتى لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ لاشَریکَ لَهُ وَبِذلِکَ اُمِرْتُ وَاَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ اَلّلهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ  اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَتَقَبَّلْ...

درمورد قربانی یا نحر؛ اگر ذابح خود شما هستید، این دعا را بخوانید و اگر کسی دیگر ذابح است، دستتان را روی دست او بگذارید و دعای فوق را بخوانید.

خداقبول کند انشاء الله وبه همه آرزومندان نصیب وروزی فرماید زیارت خانه اش رادراین ایام با برکت .

شنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٠
توبه نسبت به زمان حال ... نظرات() 

وبه نسبت به زمان حال بر دو صورت است که بایست توبه کننده انجام بدهد.
1- گناهى را که در حال حاضر مرتکب مى گردد، به قصد قربت ترک کند.
2- از تعدى و ستم به دیگران خوددارى کرده و خسارات مظلومان و ستمدیدگان را جبران بنماید.
توبه نسبت به آینده
توبه نسبت به زمان آینده نیز به دو صورت تحقق مى یابد.
1- تصمیم قطعى بر عدم تکرار گناه در آینده که حتى اگر او را بکشند یا به آتش ‍ بسوزانند، نه از روى اختیار و نه اجبار، دیگر راضى به ارتکاب آن گناه نگردد.
2- تصمیم بر آن که در آینده ثابت قدم در این راه باشد، حتى براى اینکه مبادا مرتکب گناه گردد نذرى نموده و یا کفاره اى قرار دهد که اگر بار دیگر مرتکب آن گناه شد مجبور به تحمل و پرداخت آن گردد و تا وقتى که عزم را جزم نکرده و یا احتمال برگشت به آن گناه در اندیشه او وجود داشته باشد ثبات قدم حاصل نمى شود و باید به قصد قربت این کارها را انجام دهد تا مصداق کلام رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم گردد:
التائب من الذنب کمن لا ذنب له(63)

اینها که گفتیم همه در رابطه با توبه عام است که خداوند درباره آن فرمود است :
یا ایها الذین آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا عسى ربکم ان یکفر عنکم سیئاتکم(64)
انما التوبة على الله للذین یعملون السوء بجهاله ثم یتوبون من قریب فاولئک یتوب الله علیهم(65)

 

جمعه ۱۳ آبان ۱۳٩٠
یوم الترویه روزحرکت حضرت ابی عبدالله الحسین ازمکه به کوفه ... نظرات() 

 روزهشتم ذی الحجه حجاج بیت الحرام ازمکه راهی سرزمین عرفات می شوند تا خودرا برای وقوف درسرزمین عرفات آماده نمایند .معمولا پس ازانجام فریضه نمازظهر وعصرروز هشتم ذی الحجه حجاج بسوی سرزمین عرفات حرکت می نمایند.

امام حسین ع درروز هشتم ذی الحجه سال 60برای خنثی نمودن توطئه یزیدیان وحفظ قداست وحرکت کعبه بانجام عمره تمتع ازمکه به سوی عرفاتی دیگر یعنی کربلا حرکت کردند درآن سرزمین بجای چهار روز 9روز بیتوته نمودند وبه کرات شیاطین انسی وجنی رارمی نمودند وبجای یک قربانی 72قربانی ازشایستگان عالم را به خدای خود هدیه نمودند وبه حضرت حق تقرب جستند.دراین روز به نقل از کتاب خطیب کعبه نوشته علی اصغر یونسیان ماه منیر بنی هاشم خطبه ای به حمایت ازامام وپیشوای خود بربام کعبه ایراد نمود که ذیلا ازنظرتان می گذرد.

خطبه قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس (ع) بر فراز کعبه در یوم الترویه

هشتم ذی الحجه سال شصت هجری قمری
حمد خدایی را سزاست که این بیت را به برکت قدوم پدر او ( اشاره به امام حسین علیه السلام ) شرافت داد .
بیتی که تا دیروز خانه خدا بود و امروز به این شرافت ( امیر المومنین ) قبله گردیده است
ای کافران فاجر و فاسق !
آیا راه را برای ادامه حج امام نیکان مانع می شوید ؟
چه کسی از او به کعبه سزاوارتر است ؟
چه کسی از او به کعبه نزدیکتر است ؟
اگر حکمت های آشکار و اسرار والای و امتحانات الهی نبود ؛ این بیت الهی بود که به طواف امام حرکت می کرد . قبل از این که امام به سوی آن حرکت نماید مردم استلام حجر می کنند ولی این حجر است که او را استلام می نماید و اگر خواست مولای من بر پایه مشیت الهی نبود هر آینه مانند باز شکاری غضبناک که بر گنجشک های در حال پرواز هجوم می آورد به شما حمله می بردم و جان شما را می گرفتم .
ای قوم ترسو
آیا قومی را می ترسانید که تفریحشان در کودکی بازی با مرگ است .
 پس چگونه اند در مردانگیشان ؟
و قسم می خورم که به جای قربانی کردن حیوانات ، عزیزانم را برایش فدا کنم .
هیهات !!!
ببینید و به دقت نظاره کنید که رهرو چه کسی هستید ؟
کسی که دائم الخمر است یا کسی که صاحب حوض کوثر است ؟
کسی که در خانه او آواز خوان های مست هستند یا کسی که اهل خانه اش محل نزول وحی و قرآن است ؟
کسی که در خانه اش جای آلات لهو و لعب و پلیدی هاست و یا کسی که خانه اش محل پاکی ها و آیات الهی است ؟
شما در گمراهی شدیدی واقع شده اید که قریش در آن واقع شد ، زیرا آنان می خواستند که رسول الله را به قتل برسانند و شما می خواهید که فرزند دختر پیامبرتان را به قتل برسانید .
و هیچ گاه این امر امکان پذیر نبود تا وقتی که امیر المومنین علیه السلام زنده بود .
چگونه برای شما کشتن ابا عبدالله الحسین علیه السلام ممکن است تا مادامی که من از ذریه علی علیه السلام زنده ام ؟
بیایید تا شما را به مقصودی که برای آن جمع شده اید راهنمایی کنم ، به قتل من اقدام کنید ، که این تنها راه برای رسیدن به قتل ابی عبدالله است .
گردن مرا بزنید ، تا مراد شما حاصل شود .
خداوند شما را به مقصودی که دارید نرساند و عمرهای شما را کوتاه و فرزندانتان را مشتت و پراکنده نماید و شما و اجدادتان را لعنت کند .

جمعه ۱۳ آبان ۱۳٩٠
سلام برشهیدان ... نظرات() 

درشب شهادت پنجمین خورشید تابناک امامت وولایت امام محمد باقر علیه السلام وشب جمعه وشب سالروز 13آبان روزتسخیر لانه جاسوسی امریکا وستیز با امریکا وروزدانش آموز

سالگرد جانباز شیمیایی سردارشهید رحمت الله زاهد با حضور خانواده معظم شهدا (زن وفرزندان وبرادران شهید ) وسایر خانواده های شهدای روستای ایراج وحضور پرشوربسیجیان وهمشهریان راس ساعت 9شب با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز وسپس با نوحه خوانی وسینه زنی برای امام باقر وشهیدان برنامه ادامه یافت .بعدازمراسم سینه زنی دعای پرفیض کمیل توسط برادران حاج رسول دانا ، حاج روح الله زاهد وحاج علیرضا دانا  باذکرمصیبت امام باقر ع انجام گردید .

پس ازمراسم دعای کمیل آقای حاج عبدالرضا مسعود ضمن خوشامد گویی به حاضرین ودعابه مقام معظم رهبری ومسئولین وقرائت فاتحه برای شهیدان وامام شهیدان وگذشتگان .قطعه شعری دررثای شهید قرائت نمود .

سپس حاج محمد رضا دانا بابیان مطالبی درمورد عضویت دربسیج ونحوه فعالیت برادران رابه این امر تشویق نمود.

درادامه ضمن تشکر ازهمه اعضای شرکت کننده ازمسئولینی که ازحوزه 241کربلا تشریف آورده بودند تشکر نمود.

درپایان برنامه حاج رسول دانا پیرامون مختصری اززندگینامه امام باقر ع ونحوه شهادت ایشان وآثاروبرکات شهید وپاسداری ازخون شهدا ونیز درمورد سالروز 13آبان صحبت کرد.

برنامه ساعت 23با دعابرای امام زمان ورهبری انقلاب وشفای بیماران خاتمه یافت .

ضمنا شب جمعه آینده گرامیداشت سالگرد شهادت شهید جاوید الاثر محمد حسین دانا می باشد که از عزیزان دعوت بعمل می آید دراین مراسم معنوی شرکت فرمایند.

جمعه ۱۳ آبان ۱۳٩٠
کیفیت حصول توبه : ادامه سیروسلوک ... نظرات() 

2- جبران گناهانى که در گذشته واقع شده اند که این نیز بر سه نوع است .
اول : آنچه که انسان انجام داده و نسبت به ساحت قدس پروردگار نافرمانى محسوب گردیده است . (حق الله )
دوم : آنچه که انسان نسبت به خود انجام داده و خود را در معرض غضب الهى درآورده است . (حق النفس )
سوم : آنچه که انسان نسبت به دیگران انجام داده و به وسیله گفتار یا کردار خود موجب ضرر و زیان براى آنان گردیده است . (حق الناس )
و اما راه جبران گناهانى که در مورد دیگران انجام داده است اگر زبانى بوده بایستى از آنها عذرخواهى کند و یا جبران نماید یا به هر صورت رضایت آنها را به دست آورد. و اگر عملى بوده بایستى حق آنها را به خودشان در صورتى که زنده اند به خودشان و در صورتى که از دنیا رفته اند به وارثان آنها برگرداند و یا رضایت آنان را به دست آورد و کیفرى را که معین شده تحمل بنماید.
و اگر کسى را کشته باشد باید رضایت اولیا او را فراهم کند، چرا که تحصیل رضایت مقتول محال است ، و اگر این شرایط و سایر شرایط توبه را تحصیل کند امیدوار باشد که خداوند در آخرت او را مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد.
و اما جبران گناهانى که در حق خود انجام داده آن است که کیفر دنیوى یا دینى را که مقرر شده است تحمل نماید. (مثل حدود و کفارات ).
و اما راه جبران گناهانى که در حق خداوند انجام داده آن است که تضرع و زارى و انابه به درگاهى الهى نموده و عبادت و ریاضت داشته باشد، البته به شرطى که حق الناس و حق النفس را ادا کرده و جبران نموده باشد.

پنجشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٠
بمناسبت شهادت امام محمد باقرع ... نظرات() 

من که عمری ستم از خصم ستمگر دیدم

هرچه دیدم همه از کینه حیدر دیدم

امت اینگونه به ما مزد رسالت دادند

ظلم بی حد عوض اجر پیمبر دیدم

حاصل زندگیم جمله همین بود همین

کز همان کودکیم داغ مکرر دیدم

کودکی بیش نبودم که در کرببلا

دسته گلهای نبی را همه پرپر دیدم

بدن بی کفن زینت آغوش نبی

پاره پاره  زدم نیزه و خنجر دیدم

ناله واعطشا را ز حرم بشنیدم

اربا اربا بدن قاسم و اکبر دیدم

دشمن آن لحظه که بر خیمه ما آتش زد

دختری خسته دل و سوخته معجر دیدم

ز حسین از قد خم گشته چو زینب پرسید

گفت خواهر به خدا داغ برادر دیدم

دشمن آندم که جدایش ز برادر می کرد

روی رگهای گلو بوسه خواهر دیدم

هرچه در کرببلا دیده ام از رنج وبلا

حق گواه است که در شام فزونتر دیدم

دل شب گوشه ویرانه چو مظلومانه

سربابا به روی دامن دختر دیدم

پنجشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩٠
توبه عام ... نظرات() 

و اما توبه عام متوقف بر دو شرط است .
1- آگاهى نسبت به تمامى کارها که کدام کار موجب رسیدن به کمال ، و کدام کار موجب نقص است .
البته کمال بر حسب اشخاص گوناگون است . براى برخى از افراد نجات از عذاب ، و براى عده اى رسیدن به ثواب و براى گروهى رضا و تقرب به پروردگار است .
نقص نیز مانند کمال گوناگون است براى برخى عملى که موجب استحقاق کیفر است و براى عده اى عملى که موجب محرومیت از ثواب است و براى گروهى عملى که موجب غضب آفریدگار یعنى لعنت است نقص محسوب مى گردد.
2- آگاهى نسبت به فائده کمال ، یعنى رضاى خداوند، و ضرر نقص ، یعنى غضب الهى .
هر عاقلى که این دو شرط، یعنى این دو آگاهى را دارا باشد گناه نمى کند و اگر احیانا مرتکب شده باشد توبه مى نماید.
کیفیت حصول توبه
توبه به سه صورت تحقق مى یابد:
1- توبه نسبت به گذشته .
2- توبه نسبت به حال حاضر.
3- توبه نسبت به زمان گذشته و آینده .
توبه نسبت به زمان گذشته
اما توبه نسبت به کار گذشته بر دو قسم است .
1- پشیمانى و تاسف فراوان بر گناهى که در گذشته از انسان صادر شده است که درباره آن رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم گفته اند:
الندم توبه(62)

منبع : خلاصه ای ازکتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی ره

چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٠
سلام برعرفه وسرزمین عرفات ... نظرات() 

نهم ذی حجه روزشناخت ومعرفت پیداکردن نسبت به خود وخدای خود است .سرزمین عرفات سرزمین اندیشیدن است .صورت بخاک نهادن وشکستن منیتهاست .روزمناجات باپروردگار عالم وزمزمه کردن دعای بزرگ عرفه امام حسین درآن سرزمین است .روزاقرار واعتراف به گناهان وروز طلب مغفرت ازذات اقدس باریتعالی است .

به که چه زیباست ساعات شب عرفه ونفس کشیدن درآن سرزمین با امیرالحاج یوسف فاطمه حضرت مهدی ع شبی که به پاس حرمت نفس کشیدن حجت خدا وحضورآن ذخیره خدانفس ها قدسی می شود دلها الهی می شود .غرور وخودخواهی مذمت می شود.ورشته اتصال زمینیان با آسمانیان برقرار می شود .ملایک صف می کشند وبرصورتهای بخاک نهاده درآن سرزمین همراه می شوند .واشکهایی که چون در ازخوف وخشیت خدا برگونه ها جاری است درگلابدان مخصوص ذخیره می کنند.

درطول عمرم شبی رابه زیبایی وطراوت ونورانیت شب عرفه درسرزمین عرفات سراغ ندارم هنوزباگذشت 7سال ازآن شب بیاد ماندنی بیادش اشک شوق می ریزم .یعنی می شود باردیگر درشب وروز عرفه  درسرزمین عرفات باشم واینبار نه مثل بارقبل بلکه با توجهی عمیق وگوشی شنوا درمیان زمزمه ها زمزمه ای دل نشین ازفرزند زهرا راشنید .خدایا این آرزو رابرآورده ساز وباردیگر مرابه سرزمین عرفانت ومشعر ومنا پناه ده تا خودراپیداکنم وسربندگی بدرگاهت فرود آورم .آمین یارب العالمین

حسینیه 14معصوم روزیکشنبه ساعت 3بعدازظهر دعای بزرگ عرفه را بیاد مولای عارفان وامام شهیدان وبزرگ تقرب جویان بدرگاه خدا آغاز خواهد کرد انشاء الله الرحمن

چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٠
هفت گناه کبیره است ... نظرات() 

امام صادق ع فرمودند : گناهان کبیره هفت چیز ند: کشتن عمدی مومن ، نسبت ناروا دادن به زنان پاکدامن ، فرارکردن ازمیدان جنگ ، بازگشت به خلق وخوی عرب جاهلیت بعدازهجرت اسلام ، خوردن ظالمانه مال یتیم ، خوردن ربا بعدازآنکه بداند ربا حرام است ، وتمامی گناهانی که خداوند برآنها آتش دوزخ راواجب کرده گناه کبیره هستند.

منبع : جهادبا نفس شیخ حرعاملی صفحه 219حدیث 425 

چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٠
باب دوم : درباره رفع موانع سیر و سلوک که مشتمل بر شش فصل است . ... نظرات() 

فصل اول : توبه
خداى تعالى درباره توبه مى فرماید:
توبوا الى الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون(60)
توبه به معناى برگشت از گناه است . قبل از هر چیز باید دانست که گناه چیست تا بتوان از آن بازگشت نمود روشن و واضح است که کارهاى انسان بر پنج نوع است .
1- کارى که حتما باید انجام داد و ترک آن جایز نیست . (واجب )
2- کارى که نباید انجام داد و انجام آن جایز نیست . (حرام )
3- کارى که انجام آن از انجام ندادن آن بهتر است . (مستحب )
4- کارى انجام ندادن آن از انجام آن بهتر است . (مکروه )
5- کارى که انجام دادن آن و ندادن آن یکسان است . (حلال )
گناه عبارت از کارى است که از نوع دوم یعنى حرام مى باشد و توبه از آن بر همه عاقلان واجب است و منظور از گناه در اینجا تمامى گناهان فکرى و زبانى و عملى است که با اختیار و اراده هر انسان عاقلى صورت مى گیرد.
و اما ترک مستحب که از نوع سوم ، و انجام مکروه که از نوع چهارم است ترک اولى نامیده مى شود، و براى معصومین ترک اولى ناپسند است و بایستى از آن توبه کنند و براى اهل سیر و سلوک که به غیر از خداوند مقصدى ندارند توجه به غیر خدا گناه محسوب مى شود و باید از آن توبه کنند. پس توبه بر سه نوع است :
1- توبه عام که مربوط به همه بندگان است (که بایستى از ترک واجبات و انجام محرمات توبه کنند).
2- توبه خاص که مربوط به معصومان است (که بایستى از ترک اولى توبه کنند).
3- توبه اخص که مربوط به اهل سیر و سلوک است (که بایستى از توجه به غیر خدا توبه کنند).
و اما توبه گنهکاران از نوع اول است و توبه حضرت آدم علیه السلام و سایر انبیاء از نوع دوم و توبه پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم که مى فرماید:
و انه لیغان على قلبى و انى لاستغفر الله فى الیوم سبعین مرة(61) از نوع سوم است .

سه‌شنبه ۱٠ آبان ۱۳٩٠
فصل ششم سیر وسلوک: اخلاص ... نظرات() 

خداى تعالى در مورد اخلاص مى فرماید:
و ما امروا الا یعبدو الله مخلصین له الدین(55)
اخلاص در زبان فارسى به معناى ویژه ساختن و پاک کردن چیزى از چیز دیگر است که همراه آن و یا آمیخته با آن است ولى منظور از اخلاص در اینجا آن است که انسان هر چه را که مى گوید و انجام میدهد با قصد تقرب به درگاه الهى و خاص ‍ و خالص براى خداوند باشد، به گونه اى که هیچ غرض دنیوى و اخروى با آن آمیخته نباشد.
الا لله الدین الخالص (56)
ضد اخلاص آن است که انسان غرض دیگرى جز رضاى خدا مانند حب مقام و مال و یا شهرت طلبى و یا طمع به ثواب آخرت و یا نجات از عذاب دوزخ داشته باشد و اینها همه شرک است .
انواع شرک
شرک بر دو نوع است .
1- شرک جلى .
2- شرک خفى .
شرک جلى مانند: بت پرستى و غیر از این هر چه باشد، شرک خفى است . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مى فرماید:
نیة الشرک فى امتى اخفى من دبیب النملة السوداء على الصخرة الصماء فى اللیلة الظلماء(57)
شرک بدترین مانع در سیر و سلوک براى طالب کمال است .
فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعباده ربه احدا(58)
و وقتى که مانع ، یعنى شرک خفى بر طرف گردد سلوک و نیل به آن آسان خواهد بود.
در حدیث است که :
من اخلص لله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمه من قلبه على لسانه(59)

سه‌شنبه ۱٠ آبان ۱۳٩٠
السلام علیک یا ابا جعفر یا محمدبن علی الباقر ع ... نظرات() 

قال الباقر ع :لا فضیله کالجهاد ولا جهاد کمجاهده الهوی

امام باقر ع فرمود : هیچ فضیلتی چون جهادنیست ، وهیچ جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست .

 سالروز شهادت جانگداز هفتمین خورشید تابناک امامت وولایت حضرت امام محمد باقر ع را به محضرقطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا وشیعیان وشیفتگان آن حضرت تسلیت وتعزیت عرض نموده وازخداوند قادرمتعال خواهانم که ماراازرهروان ومحبان آن امام همام قراردهد.انشاء الله

 دوشنبه هفتم  ماه ذی الحجه  الحرام سال 114هجری قمری سالروزشهادت آن پیشوای عظیم الشان می باشد که امسال مصادف شده باروز جمعه 13آبانماه .

امام محمد باقر ع در اول ماه رجب وبه روایتی سوم ماه صفر سال 57هجری قمری درمدینه منوره متولد شد .پدربزرگوارش حضرت علی بن الحسین زین العابدین ع ومادرمکرمه اش فاطمه معروف به ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی ع می باشد .ازاین رو آن حضرت ازناحیه پدرومادربنی هاشمی است .

ان حضرت یکی ازاطفال اسیر حادثه کربلاست که درآن وقت سه سال وشش ماه وده روزازسن شریفشان گذشته بود . حضرت امام محمد باقر ع به علم ودانش وفضیلت وتقوی معروف بود وپیوسته مرجع حل مشکلات علمی مسلمانان بشمار می رفت .

جابر جعفی گوید: ابوجعفرع هفتادهزار حدیث برای من روایت کرد.

محمدبن مسلم گوید : هرمسئله ای که درنظرم دشوار می نمود ازابوجعفر ع می پرسیدم تاجایی که سی هزار مسئله  از اوسوال کردم .

امام باقر ع  شیعیان خود را چنین وصف می کند:

همانا شیعیان ما، شیعه علی ع بادست ودل گشاده وازسرگشاده دستی وبی ریایی ازما طرفداری می کنند وبرای زنده نگاهداشتن دین ، متحد وپشتیبان ما هستند. اگر خشمگین گردند ستم نمی کنند واگر خرسند باشند ازاندازه نمی گذرند.برای آن کس که همسایه آنان باشد برکت دارند وبا هرکس که با آنان مخالف باشد طریق مسالمت پیش گیرند. وشیعه ما اطاعت خدا می کند.

شب جمعه این هفته که شب شهادت آن امام همام است برنامه سینه زنی وسخنرانی وذکر مصیبت آن حضرت درحسینیه 14معصوم ع ازساعت 9شب برقراراست .

ضمن اینکه سالگرد شهادت جانباز شیمیایی سرداررشید اسلام شهید رحمت الله زاهد نیزمی باشد که یادش را گرامی داشته وثوابی ازمجلس مذکور نثار روحش می نماییم .

ازاهالی منطقه خلیج  خصوصا همشهریان عزیز ایراجی دعوت بعمل می آید که  دراین برنامه باشکوه شرکت فرمایند.

       شادی روح مطهر آن بزرگوار واجداد وابنائ طاهرینش صلوات

 

دوشنبه ٩ آبان ۱۳٩٠
فصل پنجم سیر وسلوک: انابه ... نظرات() 

خداى تعالى در مورد انابه مى فرماید:
و انیبوا الى ربکم و اسلموا له(51)
انابه به معناى رو به خدا آوردن است که به سه صورت حاصل مى شود.
1- انابه قلبى ، که انسان همیشه قلبا متوجه خدا باشد و در افکار و تصمیمات خود طلب قرب به پروردگار را بنماید. آنچنانکه خداوند مى فرماید:
و جاء بقلب منیب (52)
2- انابه زبانى ، که انسان همواره به ذکر خداوند و یاد نعمتها و مقربان الهى مشغول باشد چنانکه مى فرماید:
و ما یتذکر الا من ینیب (53)
3- انابه عملى ، که انسان همیشه به طاعت و عبادت مقرون به قصد قربت مانند نمازهاى واجب و نوافل و کارهاى مستحبى و توقف در مشاهد مشرفه و صدقه و احسان به بندگان و رساندن منفعت به خلق خدا و جلوگیرى ضرر از آنان ، و صداقت در معامله و انصاف در مورد خود و خانواده ، و خلاصه تمامى احکام شرع به قصد قربت و جلب رضایت الهى مشغول باشد. چرا که خداوند مى فرماید:
ازلفت الجنة للمتقین غیر بعید. هذا ما توعدون و لکل ابواب حفیظ من حشى الرحمن بالغیب و جاء بقلب منیب ادخلوها بسلام ذلک یوم الخلود و لهم ما یشاءون فیها و لدنیا مزید(54)

دوشنبه ٩ آبان ۱۳٩٠
اعلم وافضل ... نظرات() 

ابن ابی الحدید دانشمندبزرگ اهل تسنن ، ازنظر اعلمیت وافضلیت ، حق تقدم را پس ازپیامبر به علی ع قائل است ومی گوید : انه افضل البشر بعد رسول الله واحق بالخلافه من جمیع المسلمین . علی ع بعد رسول خدا افضل بشر واولی به خلافت ازجمیع مسلمانان بوده است.

ابن ابی الحدید درفراز دیگری می گوید : فلا ریب ان علیا ع کان وصی رسول الله وان خالف فی ذالک من هو منسوب عندنا الی الغماد.

شک شبهه ای نیست درنزد ما که علی ع وصی رسول خدا بوده است واگر کسی مخالف این امرباشد درپیش ما ازاهل عناداست .

منبع : کتاب هزار ویک نکته درباره غدیر به نقل ازکتاب  علی کیست ص 345   

خدایا نسل درنسل ماراازمحبان خود ورسول الله الاعظم وامیرمومنان واولاد معصومش قراربده .آمین یارب العالمین .

یکشنبه ۸ آبان ۱۳٩٠
فصل چهارم سیروسلوک: صدق ... نظرات() 

خداى تعالى درباره صدق مى فرماید:
یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین(46)
صدق در لغت به معناى راست گفتن و وفاى به عهد است ، ولى در اینجا به معناى راستى در گفتار و در نیت و در تصمیم و هم در وفاى به عهد و پیمان و نیز در همه حالات زندگى است ، و صدیق کسى است که در همه این موارد که ذکر شد صدق به عنوان ملکه براى او حاصل شده باشد و در هیچ جا عین و اثرى از ناراستى در او نتوان یافت .
عالمان و دانشمندان گفته اند: اگر کسى چنین باشد خوابهاى او نیز همه راست و درست و خود مصداق :
رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه(47) خواهد بود و خداوند صدیقان را با پیامبران و شهیدان در یک ردیف ذکر فرموده است که مى فرماید:
فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین(48)
و پیغمبران بزرگى مانند ابراهیم علیه السلام و ادریس علیه السلام را به عنوان صدیق معرفى مى کند و مى فرماید:
انه کان صدیقا نبیا(49)
درباره برخى از پیامبران نیز فرموده است :
و جعلنا لهم لسان صدق علیا(50)
و چون راستى و صداقت نزدیکترین راه به هدف مى باشد کسى که در راه مستقیم سیر و سلوک کند کامیاب ترین افراد در راه رسیدن به مقصد خواهد بود انشاءالله .

یکشنبه ۸ آبان ۱۳٩٠
السلام علیکم یا انصاردین الله ... نظرات() 

سلام برشهیدان گلگون کفن ایران اسلامی که بانثارخون خودعزت وآزادی وشرف وغیرت وحمیت وصلابت وافتخاررابه ارمغان آوردند وکشور عزیزماراازکید دشمنان وتزویردونان وشرکینه توزان بیمه نمودند.سلام برشهیدانی که راه کربلارابرای ما گشودند وآرزوی چندین ساله ما وپدران مارابرای زیارت اباعبدالله الحسین ع برآورده نمودند .

سلام برشهیدان خطه کویر بویژه شهیدان روستای ایراج که ندای امام شهیدان رالبیک گفته ودست اززندگی وزرق وبرق دنیا شستند وبه فیض عظیم شهادت نائل شدند

سلام برشهید والا مقام پاسدار اسلام شهید علی یگانه که مخلصانه برای مرزوبوم ودین وناموس خود جنگید وبه درجه رفیعه شهادت نائل شد .

وسلام برشهیدان: رحمت الله زاهد ، محمدحسین دانا ، کوچکعلی مسعود، ابوالفضل مسعود ، هوشنگ مسعود ، مصطفی قلی مسعود ،وشهید رفیع ، وسایر شهیدان

درشب جمعه هفته گذشته مراسم سالگرد آن شهید گرانقدردرحسینیه 14معصوم باشکوه خاصی انجام شد.

این هفته نیز بمناسبت سالگرد  جانباز شهیدشیمیایی سرداررحمت الله زاهد درحسینیه 14معصوم مراسم یادبود آن شهید برگزارمی شود .امید می رود مردم قدرشناس خطه کویر واهالی منطقه خلیج بپاس حرمت شهیدان دراین مراسم شرکت نمایند.

ضمن اینکه شب جمعه هفته بعد سالگرد شهادت شهید جاوید الاثر محمد حسین دانا می باشد

درایان عطروبوی شهدابه مشام می رسد وهرهفته بنام شهیدی ازشهیدان مراسم برگزارخواهدشد .

با فرارسیدن ماه خون وقیام محرم ماه پیروزی خون برشمشیر انتظار می رود مریدان اهلبیت عصمت وطهارت یاد وخاطره شهدای ایران زمین راگرامی بدارند تا انشاء الله فردای قیامت شرمنده آنان نباشند .

یا علی مدد . بامیددیدارشما عزیزان درحسینیه 14معصوم ع

به روح والای شهیدان صلوات

شنبه ٧ آبان ۱۳٩٠
فصل سوم سیروسلوک: نیت ... نظرات() 

خداى تعالى درباره نیت مى فرماید:
قل ان صلوتى و نسکى و محیاى و مماتى لله رب العالمین(41)
نیت به معناى قصد است و قصد حلقه اتصال بین علم و عمل مى باشد. چرا که اگر کسى نداند که باید کارى را انجام دهد قصد انجام آن را نمى نماید و تا چنین قصدى نکند آن عمل صورت نمى گیرد، و مبدا سیر و سلوک قصد است و بایستى سالک مقصد معینى را در نظر بگیرد و چون مقصد کمال مطلق است باید نیت تقرب به حق تعالى باشد، زیرا که کامل مطلق ذات پاک اوست .
اگر چنین حالتى پیدا شد نیت بدون عمل از عمل بدون نیت بهتر خواهد بود، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند:
نیة المومن خیر من عمله(42)
چون نیت به منزله روح و عمل به منزله جسم است و باز آن حضرت فرمودند:
الاعمال بالنیات (43) چنانکه حیات جسم مشروط به وجود روح است ، و فرمودند:
و لکل امرى ء ما نوى و من کان هجرته الى الله و رسوله فهجرته الى الله و رسوله و من کانت هجرته الى الدنیا یصیبها او امراءة تزوجها فهجرته الى ما هاجر الیه(44)
و اما عمل خیرى که با قصد قربت صورت بگیرد مقتضى حصول کمال است چنانکه خداوند مى فرماید:
لا خیر فى کثیر من نجواهم الا من امر بصدقة او معروف او اصلاح بین الناس و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نؤ تیه اجرا عظیما(45)
منبع : خلاصه ای ازکتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی ره

جمعه ٦ آبان ۱۳٩٠
اعمال دهه اول ماه ذی الحجه ... نظرات() 

دهه اول ماه ذی الجحه ازبافضیلت ترین ماهها ست وبه ایام معلومات نام گرفته که درقرآن کریم آمده است .

کسی که 9روزاول ذی الحجه راروزه بدارد معادل روزه تمام عمربحساب می آید .

کسی که روزاول این ماه راروزه بدارد معادل هشتاد ماه روزه داری است

روزاول این ما ه به روایتی سال روزتولد حضرت ابراهیم خلیل ع است

پنج آیه ای که به حضرت عیسی توصیه شد ازجانب خداوند متعال خواندنش بسیار فضیلت دارد .

4رکعت نماز حضرت زهرا درنیم ساعت مانده به زوال که دورکعتی می باشد وبعد ازحمد درهررکعت 50مرتبه توحید ثواب بسیاری دارد

خواندن دورکعت نماز بین نماز مغرب وعشاء بهد ازخواندن حمد وسوره آیه وواعدنا موسی ثلثین لیله واتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله وقال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی واصلح ولاتتبع سبیل المفسدین (آیه 142سوره اعراف ) 

هرکس این نمازرابخواند درصواب حجاج خانه خداشریک خواهد بود

روزاول ماه به روایت شیخین روزازدواج امام علی با زهرای اطهر می باشد .

اعمال دیگری دراین دهه وارداست که به تناسب عنوان می گردد. انشاء الله

جمعه ٦ آبان ۱۳٩٠
اعمال دهه اول ذی الحجه ... نظرات() 
1. روزه گرفتن، 9 روز اول این ماه ثواب روزه تمام عمر را دارد. 2. خواندن دو رکعت نماز در دهه اول، ما بین نماز مغرب و عشاء که در هر رکعت بعد از خواندن حمد وتوحید، آیه زیر را می خوانی: "و واعَدنا مُوسی ثَلاثین لیله واَتممنا ها بِعشرٍ فَتَمّ میقاتُ رَبِّه اَربعینَ لیله و قال موسی لاخیهِ هارونَ اخلُفنی فی قومی وَ اصلح ولا تَتَّبع سبیل المفسدینَ" (142 اعراف) 3. شب نهم که شب عرفه است و احیاء آن شب بسیار ثواب دارد و بر خواندن زیارت امام حسین(ع) ودعاهای وارده بسیار تاکید شده است. 4. روز نهم، روز عرفه است که غسل، زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای عرفه تاکید شده است و بعد از نماز عصر قبل از خواندن دعای عرفه دو رکعت نماز زیر آسمان بجا آوردن واعتراف به گناهان نمودن و از حق تعالی طلب آمرزش نمودن که سبب آمرزیده شدن گناهان می گردد. 5. شب دهم، شب عید قربان است. که خواندن زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای مخصوص شب جمعه وارد شده است. 6. روز دهم، روزعید قربان است .غسل ،نماز عید قربان و خواندن دعاهای چهل و هشتم وچهل وششم صحیفه سجادیه بسیار تاکید شده است. همچنین خواندن دعای ندبه وخواندن تکبیر مخصوص این روز که در ذیل آمده است: "الله اکبر،الله اکبر،لا الله الا الله والله اکبر الله اکبر ولله الحمد ،الله اکبر علی ما هدینا،الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمةِالانعام و الحمد لله علی ما ابلانا" 7. شب و روز هیجدهم: شب و روز عید غدیر خم است که اعمال بسیار وارد شده است، و از آن جمله، غسل، زیارت امیر المومنین علی (ع) بسیار تاکید شده است.همچنین عقد اخوت و برادری. 8. روز بیست وچهارم، روز مباهله است. و غسل، روزه وخواندن دعای مباهله در این روز بسیار فضیلت دارد. 9. روز آخر این ماه نماز مخصوصی دارد که در مفاتیح شرح داده شده است.
جمعه ٦ آبان ۱۳٩٠
  ... نظرات() 
پنجشنبه ٥ آبان ۱۳٩٠
السلام علیک یا محمدبن علی الجواد ع ... نظرات() 

شهادت نهمین خورشید آسمان امامت وولایت حضرت امام محمد تقی علیه اسلام را به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم روحی فدا ورهبر فرزانه انقلاب وعلمای اعلام ومراجع عظام تقلید وشیعیان وشیفتگان آن حضرت تسلیت وتعزیت عرض می نمایم وازخداوند متعال خواهانم که مارا ازپیروان راستین آن امام همام قرار دهد انشاءالله

به همین مناسبت امشب مراسم سینه زنی وسخنرانی ودعای پرفیض کمیل درحسینیه 14معصوم ع ازساعت 9شب برگزار می گردد.

ضمن اینکه سالگرد شهادت پاسدار رشید اسلام شهید علی یگانه می باشد که یادش راگرامی داشته ودرمجلس امشب بیاد آن شهید والا مقام خواهیم بود . 

مأمون خلیفه عباسی که چون سایر خلفای بنی‌عباس از نفوذ باطنی امامان معصوم در بین مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد که یکی از حیله‌های وی برای اینکار ازدواج دخترش با امام بود.

امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت . نام آن بزرگوار محمد و معروف به جواد و تقی است . القاب دیگری مانند رضی و متقی نیز داشته ولی تقی از همه معروفتر است .

امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود و پس از شهادت جانگداز حضرت رضا (ع) مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .

مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت سعی کرد پسر امام رضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد .

ازدواج امام

مأمون نخستین کاری که کرد، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد .

دلیل دیگری که مأمون دختر خود را به ازدواج امام در آورد کشاندن امام به سمت خود بود، چرا که تصور می کرد امام با این وصلت مجذوب مادیات و جاه و مقام شده، قداست وی خدشه دار و از راه اصلی منحرف، شیعیان متفرق شده و مأمون خود قوی می شود .

مأمون همچنین می خواست با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز داشته، خود را دوستدار و علاقمند به آنان نشان دهدد.

و البته باید در نظر داشت امامان از آنجا که از آینده اطلاع دارند، هیچ کاری را بدون آگاهی انجام نمی دهند، امام جواد نیز بخوبی از دسیسه های مأمون آگاه بود و با علم به وصلت با دختر وی رضایت داد .

برای پذیرش این وصلت از سوی امام دلایلی ذکر شده است، از جمله اینکه: حفظ شیعیان از جمله دلایل امام محمدتقی(ع) برای این وصلت بوده است، امام با وجود آگاهی از حیله و نیرنگ مأمون به این وصلت رضایت می دهد تا شیعیان را از دسیسه های کینه توزانه مأمون حفظ کند .

امام اگرچه تن به این ازدواج داد، اما شواهد تاریخی گواه این حقیقت است که مأمون نتوانست به حیله های از پیش تعیین شده خود دست یابد.

دوران امامت

امام جواد (ع) در سال 203 هجری قمری پس از شهادت پدرش امام رضا (ع)، در سن هشت سالگی، به امامت رسید دوران هفده ساله امامت او با حکومت مأمون و معتصم، خلفای عباسی، همزمان بود.

هنگامی که امام رضا (ع) به دعوت مامون از مدینه به توس رفت امام جواد (ع) که کودک بود، مانند دیگر افراد خانواده حضرت رضا (ع) در مدینه ماند و در سال 202 هجری قمری برای دیدار پدر به مرو رفت و سپس به مدینه بازگشت .

از ویژگیهای بارز و شناخته شده امام، جود و بخشش آن بزرگواراست .

سفر حج و شهادت

امام جواد (ع) به سفر حج رفت و از آنجا به مدینه بازگشت و تا پایان خلافت مأمون در آن شهر ساکن بود. پس از مرگ مأمون به دستور معتصم عباسی، در سال 220 هجری قمری، به همراه همسرش ام الفضل، به بغداد رفت و بنابر برخی روایتها به دستور معتصم مسموم شد و در همان سال به شهادت رسید.

امام نهم آخر ماه ذیقعده سال 220 هجری به سرای جاویدان شتافت . مزار مطهر وی در کاظمین است .

برگرفته از گروه اندیشه دینی .

ازسروران گرامی دعوت بعمل می آید دراین مجلس شرکت فرمایند. 

هیئت امنای حسینیه 14معصوم ع 

چهارشنبه ٤ آبان ۱۳٩٠
فصل دوم ازسیروسلوک : ثبات ... نظرات() 

خداى تعالى درباره ثبات مى فرماید:
یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فى الحیوة الدنیا و فى الآخره(38)
ثبات حالتى است که تا با ایمان همراه نگردد اطمینان نفس و در نتیجه طلب کمال میسر نمى شود، زیرا هر کس که در عقاید خود متزلزل باشد نمى تواند طالب کمال باشد، و ثبات ایمان عبارت است از حصول قطع به اینکه کامل و کمالى وجود دارد، و تا این قطع حاصل نشود طلب کمال وجود نمى گیرد، و تا تصمیم بر طلب کمال و ثبات در راه آن به دست نیاید و سیر و سلوک ممکن نیست ، و کسى که تصمیم دارد ولى ثبات نداشته باشد مصداق این آیه است که خداوند مى فرماید:
کالذى استهوته الشیاطین فى الارض حیران(39)
بلکه مى توان گفت متحیر و سرگردان ، تصمیم هم ندارد و تا به یک سمت معین رو نیاورد حرکت و سیر و سلوک از او صادر نمى شود و اگر هم حرکتى بکند حرکتى بى حاصل و بدون فائده است .
و اما علت ثبات یک فرد بصیرت درونى و اعتقاد به حقانیت عقاید خود و دریافت لذت نیل به کمال و ملکه(40) شدن این حالت درونى است به گونه اى که زوال نپذیرد، و بدین گونه است که از انسانهاى ثابت قدم همواره اعمال صالح صادر مى گردد.

دوشنبه ٢ آبان ۱۳٩٠
باب اول : مبداء سیر و سلوک و تهیه مقدمات آن که در ضمن شش فصل ارائه مى شود ... نظرات() 

فصل اول : ایمان
خداوند تبارک و تعالى مى فرماید:
الذین امنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون(29)
ایمان در لغت به معناى هر گونه تصدیق و باور داشتن است . و در اصطلاح محققان تصدیق به معلومات یقینى و باور قلبى به فرموده هاى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مى باشد؛ و شناخت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم از شناخت خدا جدا نیست . خداوند قادر داناى سمیع و بصیرى که پیامبران را فرستاده و قرآن را بر حضرت محمد صلى الله علیه و آله و سلم نازل فرموده ، و واجب و مستحب و حلال و حرام مورد قبول و اتفاق امت اسلامى را بیان کرده است .
پس ایمان در بردارنده این مسائل است ، نه کمتر و نه بیشتر، چرا که کمتر از آن ایمان محسوب نمى شود و بیشتر از آن کمال ایمان است نه خود ایمان .


... ادامه مطلب
یکشنبه ۱ آبان ۱۳٩٠
لوازم سیر و سلوک ... نظرات() 

هر کسى که به خود و کردار و رفتار خویش بنگرد بى تردید خود را نیازمند به دیگران مى بیند، و هر که نیازمند به غیر باشد ذاتا ناقص است و هر گاه انسان از نقص خویش آگاه باشد در درون خود انگیزه اى براى نیل به کمال مى یابد، و لذا احساس نیاز به حرکت به سوى کمال پیدا مى کند، اهل طریقت این حرکت را سلوک مى نامند. براى چنین کسى که به سلوک رغبت پیدا کرده توجه به شش امر لازم است .


... ادامه مطلب