شهید دانا
یکشنبه ۱٥ امرداد ۱۳٩۱
السلام علیک یا رسول الله ص ... نظرات() 

شب هفدهم ماه مبارک رمضان سال پنجم بعثت  معراج آسمانی پیامبر اعظم (ص)بوده است که بمناسبت فرارسیدن سالروز آن توجه عزیزان را به مطالب ذیل جلب می نمایم.

یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم(ص) که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است که در اولین آیه سورة اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سورة نجم می‌توان اشاراتی را دربارة آن مشاهده کرد. آغاز ماجرا در سورة اسرا چنین آمده است:
پاک و منزه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پربرکت ساختیم، تا نشانه‌های خود را به او نشان دهیم. او شنوا و بیناست.
البته آن‌گونه که از روایات برمی‌آید معراج ضمن دو مرحله انجام شده است در مرحله اول همان‌گونه که در آیه فوق مشاهده کردیم ایشان را شبانه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی سیر می‌دهند و پس از آن تا آسمان هفتم و تا جایی صعود می‌کنند که احدی جز خداوند متعال حضور نداشته است و تمام این ماجرا در بیداری بوده و بنابر نظر اکثر علمای شیعه با همین بدن جسمانی اتفاق افتاده و نه در خواب یا با روح زیرا معراج صرفاً روحانی فضیلت چندانی را برای ایشان اثبات نمی‌کند و چنان عظمتی را که مورد تأکید و روایات است بر نمی‌تابد.


... ادامه مطلب
جمعه ۱۳ امرداد ۱۳٩۱
السلام علیک یا حسن بن علی بن ابی طالب ... نظرات() 

میلاد باسرسعادت کریم اهلبیت عصمت وطهارت حضرت امام حسن مجتبی ع را به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم روحی فدا وشیعیان وشیفتگان آنحضرت تبریک وتهنیت عرض می نمایم .

نیمه ماه مبارک رمضان سال دوم هجری سالروز ولادت سبط اکبر میوه دل زهرای اطهار وگل بوستان نبوی وعلوی حضرت امام مجتبی می باشد .

امام مجتبی اولین فرزند علی مرتضی وفاطمه زهرا س است ودومین وصی رسول خدا وامام برحق شیعیان وچهارمین نفر اصحاب کساء می باشد .

تولدآن حضرت درشب نیمه ماه مبارک رمضان سال دوم هجری می باشد . وقتی قنداقه مطهر آنجناب را به رسول خداص دادند حضرت بر لبهای آن حضرت بوسه زد ونام مبارک اورا شبرگذاشت . شبر به زبان عبری نام فرزند حضرت هارون وصی حضرت موسی وبرادرآن حضرت بود که انتخاب این نام از جانب خداوند متعال صورت گرفت . لذا روایت است وقتی زهرا س قنداقه آن حضرت رابه امیرمومنان دادند ودرخواست نامگذاری نمودند وحضرت امیر فرمودند بردرنام گذاری بررسول خدا سبقت نمی گیرم .وقتی آن حضرت را به رسول خدا ص دادند ودرخواست نام کردند آن حضرت فرمودند من نیز درنام گذاری برخدا سبقت نمی گیرم .که جبرییل برپیامبر نازل می شود وازجانب حق تعالی برپیامبر درود می فرستد ومی گوید خداوند می فرماید نام این فرزند را حسن بگذار که به زبان عبری می شود شبر لذا نام گذاری انجام می شود .

خداوندا قبر مطهر امام مجتبی را ازغربت خارج فرما وسرزمین وحی رااز لوث وجود وهابیون وکینه توزان به خاندان وحی پاک فرما وزیارت آن حضرت رابه ما نصیب وروزی فرما  

اللهم عجل لولیک الفرج

چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳٩۱
توبه افضل ترازحد ... نظرات() 

در کتاب فروع کافى جلد 7 دارد:
در کوفه مردى خدمت آقا امیرالمؤ منین على (ع ) رسید. عرضکرد یا على من زنا کردم پاکم کن .
حضرت فرمود: از کدام قبیله اى هستى ؟ گفت از قبیله مزینه هستم . حضرت فرمود: از قرآن مى توانى چیزى قرائت کنى ؟

گفت : بله . چند آیه نیکو قرائت کرد.
حضرت فرمود: آیا جنون عارضت شده ؟
گفت : نه .


... ادامه مطلب
دوشنبه ٩ امرداد ۱۳٩۱
بیست سال معصیت ... نظرات() 

در کتاب ثمراة الحیوة جلد سوم صفحه سیصدو هفتاد و هفت نوشته :
جوانى در بنى اسرائیل زندگى مى کرد و به عبادت حق تعالى مشغول بود روزها را به روزه و شبها را بنماز و طاعت ، تا بیست سال کارش ‍ همین بود تا که یک روز فریب خورده و کم کم از خدا کناره گرفت و عبادتها را تبدیل به معصیت و گناه کرد و از جمله گنه کاران قرار گرفت و در این کار بیست سال باقى ماند یک روز آمد جلو آئینه خود را ببیند، نگاه کرد دید موهایش سفید شده از معصیتهاى خود بدش ‍ آمد واز کرده هاى خود سخت پشیمان گردید.
گفت خدایا بیست سال عبادت و بیست سال معصیت کردم اگر برگردم بسوى تو آیا قبولم مى کنى .
صدائى شنید که مى فرماید: ((اجبتنا فاحببناک ترکتنا فترکناک و عصیتنا فامهلناک و ان رجعت الینا قبلنا)).
تا آن وقتى که ما را دوست داشتى پس ما هم تو را دوست داشتیم . ترک ما کردى پس ما هم تو را ترک کردیم ، معصیت ما را کردى ترا مهلت دادیم . پس اگر برگردى بجانب ما، تو را قبول مى کنیم .
پس توبه نمود و یکى از عبّاد قرار گرفت . از این مرحمتها از خدا نسبت به همه گنه کاران بوده و هست .

یکشنبه ۸ امرداد ۱۳٩۱
السلام علیک یا ام المومنین یا خدیجه الکبری ع ... نظرات() 

زندگینامه حضرت خدیجه

پدر او خُوَیلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده است. تولّد حضرت خدیجه علیهاالسلام سال 68 پیش از هجرت است. ازدواج مبارک خدیجه با وجود مبارک و نازنین حضرت محمّد صلی‏ الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم هنگامی بود که 25 سال از عمر شریف پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و چهل سال از عمر حضرت خدیجه علیهاالسلام می‏گذشت. او از لحاظ نسب از همه زنان پیغمبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به پیغمبر نزدیک‏تر است. او در ماه رمضان سال دهم بعثت و اندکی پس از وفات حضرت ابوطالب درگذشت. پیغمبر او را در «حجون» دفن کرد و خود او را در قبر گذاشت.


... ادامه مطلب
چهارشنبه ٤ امرداد ۱۳٩۱
تبدیل گناه به حسنه ... نظرات() 

با راءفت و زرحمت بى منتهاى خویش  به واسطه توبه ، انسان نه تنها تاریکى گناه را برطرف مى کند، بلکه بجایش نور طاعت جایگزینش مى شود و گناه مبدل به ثواب مى گردد چنانچه حضرت حق جلّ جلاله در قرآن سوره فرقان آیه 70 فرموده :
الا مَنْ تابَ وَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلا صالِحا فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیَّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورا رحیما
مگر آن کسانیکه (از گناه ) توبه کنند و ایمان (بخدا) آورند و عمل صالح بجا آورند پس خدا گناهان آنها (گنه کارانى را که توبه کرده اند) را مبدل به حسنات گرداند زیرا خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده و مهربان است .

 اى آنکه هرچه بنده بخواهد عطا کنى                 هر درد بى دواى ضعیفان دواکنى

از لطف وجود و بخشش و از فضل و از کرم           مخلوق خویش را همه از خود رضا کنى

با راءفت و ز رحمت بى منتهاى خویش                  بیگانه را به درگه خود آشنا کنى

در حیرتم که من خجلم از گناه خویش                  مولا توئى ، زبنده عاصى حیا کنى

                                     عبد گریزپاى تواءم نادم آمدم

سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳٩۱
روزه های واجب ... نظرات() 

1- روزه ماه مبارک رمضان

2- روزه قضا

3- روزه کفاره

4- روزه استیجاری

5- روزه نذر

6- روزه روزسوم اعتکاف

7- روزه بدل قربانی حج( کسیکه نتواند درحج قربانی کند باید ده روزروزه بگیرد که سه روزآن درمکه وهفت روزه آن را دروطن خودباید روزه بگیرد .

دوشنبه ٢ امرداد ۱۳٩۱
مناسبتهای اول تا سوم ماه مبارک رمضان ... نظرات() 

روز اول ماه، مسجد النبى(ص) دچار آتش سوزى شد

روز اول ماه رمضان بنا به نقل «سمهودى مورخ عامه‏» در سال 654 هجرى، مسجد النبى (صلى الله علیه و آله) و حجرات مقدسه آن دچار آتش سوزى شد، و به قدرى شعله‏هاى آتش دامنه دار شد، که سقف و دیوارها را فرا گرفته و فرو ریخت این زمان مصادف با حکومت معتصم عباسى بود، وى دستور داد، بنیان مسجد را دوباره به پاى داشتند. (1)

 


... ادامه مطلب
دوشنبه ٢ امرداد ۱۳٩۱
ادامه مبحث اقسام روزه داران ... نظرات() 

بحثى پیرامون عبادت بنیت شایستگى خداوند براى عبادت
بعضى مى گویند: کسانى که به کمال رسیده اند، حتى نباید به نیت شوق یا ترس ، یا پیوستن به خدا و کسب مقام نزد او، یا بنیت خوشنودى او، عملى را انجام دهند، و باید نیت آنان فقط شایستگى خداوند براى عبادت باشد. و عملى را که بخاطر شوق به وصال خداوند انجام شود ناقص مى دانند و بعضى این را عبادت نفس دانسته اند.
ولى گمان نمى کنم هیچ یک از پیامبران و اولیاى خدا و فرشتگان نزدیک ، اعمال خود را از آنچه آنان مى گویند خالص کنند. این افراط است که عملى را که بخاطر رسیدن به رضاى خدا و نزدیکى و همسایگى او انجام شود، عبادت نفس بدانیم چنانچه در سخنان بعضى از اهل معرفت مى باشد. بله اشکالى ندارد که بگوییم اولیاى خدا در بعضى از حالتها و جلوه گر شدن نامهاى خداوند بر آنان عملى را فقط بخاطر شایستگى خداوند متعال و براى عبادت او انجام مى داده و نیت نزدیک شدن به خدا و رضایت او را فراموش مى کرده اند؛ ولى نمى گوییم : پیامبران (علیهم السلام ) همیشه در این حالت بوده اند چه رسد به این که دیگران همیشه ، یا گاهى با این نیت عملى را انجام دهند. و من عمل به نیت شایستگى خداوند را، برتر از عمل بنیت رسیدن به همسایگى خداوند نمى دانم ؛ باین جهت که ما بالاتر از عبادت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) و امیرالمؤ منین (علیه السلام ) نداریم و از روایات معلوم مى شود که بعض ‍ یا بیشتر اعمال آنها فقط بخاطر بدست آوردن رضاى خدا و نزدیکى به او بوده است .
چه اشکالى دارد گاهى اوقات ترس از مجازات نیز جزیى از نیت آنها باشد. براى کسى که از ترس مجازات خدا غش مى کند، امکان ندارد یا خیلى مشکل است که این ترس در نیت او هیچ تاءثیرى نداشته باشد.
به نظر مى رسد حالتهاى پیامبران (علیه السلام ) و اولیاى خدا حتى سرور آنان پیامبر ما (صلى الله علیه و آله و سلم ) مختلف بوده و علت آن اختلاف جلوه هاى اسمهاى خداوند متعال براى آنان بوده و خداوند به این طریق آنان را تربیت و درجات آنان را بالا برده و آنان را به خود نزدیکتر مى نموده است . خداوند متعال براى کمال آنان قلبهاى آنان را تربیت مى کرده است ؛ چنانچه در بعضى از فرازهاى آن زیارت مى خوانیم : موالى ! لکم قلوب تولى الله ریاضتها بالخوف و الرجاء؛ آقایان من ! خداوند اختیار قلوب شما را داشته و با ترس و امید آن را تربیت مى کند. گاهى با نامهاى جمالى خود براى آنان جلوه مى کند، آنان نیز با پروردگار خود انس گرفته و براى او ناز مى کنند. و گاهى با نامهایى که نشانه غلبه و جلال اوست در مقابل آنان جلوه گر شده که در این حالت آنان به تضرع ، استغفار و گریه پرداخته ؛ و با مناجاتى که بیشتر آن استغفار و پناه بردن به خدا و درخواست نجات از جهنم و آتش است ، با او مناجات مى کنند. و این مطلب بر کسى که کمى با احادیث آنان سر و کار داشته باشد، پوشیده نیست .ادامه دارد

یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩۱
چرا بعضی ها به حسینیه نمی آیند ؟ ... نظرات() 

باسلام وقبولی طاعات وعبادات برادران وخواهران همشهری

سوالکه بعضی ازبنده وامثال بنده که بنوعی درحسینیه مسئولیت دارند می نمایند که چرا بعضی از همشهریها که درمنطقه خلیج خصوصا درجنوب خلیج سکونت دارند به حسینیه نمی آیند؟

البته پاسخ این است که بجای اینکه ازما سوال کنید بروید ازخودشان بپرسید

اما بنظر من عدم حضور این دسته ازهمشهریها ازچند حال خارج نیست .

1- ضعیف بودن حس ناسیونالیستی وملی

2- بی حالی وبی تفاوتی که بعضا بعد مسافت رابهانه می کنند

3- دیر ازسرکار می آیند ووقتی افطار می کنند حال بلند شدن از جای خودراندارند.

4- بهانه می کنند که مابه مسجد نزدیکتر هستیم وثواب نماز جماعت درمسجد بیشتر است

5- بنظرشان برنامه ها تکراری است وچیزی دستگیرشان نمی شود

6- انتظار دارند بصورت رسمی از آنها دعوت بعمل آید

7- اگر مسئولیتی به آنها داده شود حضورمی یابند وگرنه خودشان را بالاترازسطح حسینیه می بینند ومی گویند این چیزهایی که آنجا گفته می شود ما بیش ازآن رابلد هستیم

8- برنامه ها مطابق میلشان نیست ولی درعین حال وقتی از آنها تقاضای پیشنهاد برنامه بهتر داده می شوند چیزی درچنته ندارند.

9- توقع دارند تمام خواسته های آنها عملی شود بدون اینکه خودشان تلاش کنند وقدمی بردارند

10- همیشه نگاه منتقدانه دارند ونقد آنها براساس معیار بهتر شدن نیست بلکه قصدشان تخریب است

11- اگر تذکری به لحاظ بی نظمی وغیره به آنها داده شد قهر می کنند وشرکت نمی نمایند

12- درجهت افزایش سطح معلومات خود نیستند وتوقع دارندکه درتمام برنامه ها ازقبیل سخنرانی ، دعاخوانی ، روضه خوانی وتلاوت قرآن بلند گودراختیارشان قرارگیرد.

13- فقط چندشب ازماه رمضان رامقیدندازبرنامه شرکت نمایند آنهم توقع دارند درهمان اوقات بلند گودراختیارشان باشد .

14- اگر مسئولیتی ازقبل داشته اند وموظف به برگزاری تشکیل جلسات هستند یا بصورت فردی ویا گروهی خود پیش قدم نمی شوند وتوقع دارند که مجدداازآنها خواسته شود که چرا ارائه طریق نمی دهید .

15- متاسفانه صفت حسادت دروجودشان است وچشم دیدن کسی که به لطف خدا وجه ای اجتماعی دارد راندارند

16- ازشخص اینجانب خوششان نمی آید وتصور می کنند که بنده درحسینیه میدان به آنها نمی دهم

17-اگر کلاس آموزشی یا قرائت قرآنی باشد واز آنها غلطی گرفته شود ناراحت می شوند وباعث قهر آنها می شود.

18- اگر یک شب از فرزندشان که مثلا می خواهد قرآن بخواهد وخارج از موضوع تعریف شده بخواهد قرآن بخواند وبگوییم قابل قبول نیست به اوبرمی خورد.

19- اگر مبلغی که برای جایزه درنظرگرفته می شود کمی از دیگران فرزندش کمتر جایزه بگیرد سرزبان می گذارد وفرزندش رااز ادامه کار منع می کند.

20- اگر ازاونظری خواسته شد ونظرداد وعملی نشد گویا قرآن را پاره کردند.

اینها مواردی بود که بنظر بنده باعث ریزش افراد درحسینیه می شود.

شاید موارد مشابهی هم درذهن شما باشد که بنده ازآن بی خبر باشم .

یکی از دوستانی که درچندی پیش توفیق داشتم درسفر کربلا درمعیتشان باشم وایشان از مدیران مخلص کاروانهای عتبات است وبنده علاقه خاصی به ایشان پیداکردم وروابط خوبی با هم داریم خودش اهل رودبار است ولی خانمش اهل کچان نایین است حدود یک ماه قبل به تقدیر الهی یگانه فرزند ذکوردرسن 22سالگی دریکی ازشرکتهای خودروسازی ازدنیا رفت .قبل تشرف به کربلا که به او زنگ زدم با اوخداحافظی کنم متوجه شدم خیلی بهم ریخته است فرمود فلانی فرزندم از دنیا رفت وگوشی همراه بدلیل هنگ کردن تمام شماره ها پاک شده بود ودسترسی بشما پیدا نکردم خیلی دوست داشتم درمراسم فرزندم شرکت کنی وبرایمان بخوانی گفتم شاید مراسم جشنی بایش گرفته که چنین توقعی داشته گفت مبارک باشد که بغضش ترکید وگریه امانش نداد گفت پسرم به خدا ملحق شد .خیلی ناراحت شدم وبرایش طلب مغفرت نمودم وبه تسلیت گفتم .ایشان فرمود مراسم ختمش رادرحسینیه نایینی ها گرفتم با اینکه ایشان درراه آهن سکونت داشت وآدم سرشناسی بود وپست مهمی هم دارد که اگر می خواست معروفترین مساجد تهران را دراختیارش می گذاشتند ولی مراسم ختم رابا اینکه خودش شمالی بود درحسینیه نایینی ها گرفت براستی چرا؟ همان موضوع بند یک حس ناسیونالیستی وملی وهمشهری .

درپایان به عزیزان عرض کنم اگر بنده توفیق خدمت درحسینیه را پیداکردم تعهدی است که نسبت به خداوند متعال وائمه معصومین خاصه حضرت سید الشهداء دارم گرچه برای بنده خدمت کردن دراین زمینه درجاهای مختلف فراهم است ولی می گویم باید چراغ این حسینیه که این همه زحمت روی آن کشیده شده وپدران ومادرانی که با عرق جبین ودست پینه بسته بای ساخت آن کمک کرده اند خاموش نشود .منتی هم به کسی ندارم اگر همشهریهاهم کم لطفی می کنند ودربنامه ها شرکت نمی کنند مردم منطقه حضور فعالی دارند وخداراسپاسگزارم که دراوقاتی که درتهران هستم تمام نمازهای یومیه درحسینیه بجماعت اقامه می گردد وهم برایشان احکام می گویم هم موعظه هم تفسیر وترجمه قرآن وهم ذکر مصیبت وقطع یقین دارم روح عزیزانی که درساخت این حسینیه با ندازه خرید یک آجر مشارکت داشتند شاد می گردد وپروند ه انها باز است .

متذکر می گردد که رسول دانا هم کلاغ بیخ دنیا نیست که زنده بماند ودیریا زود به گذشتگان ملحق می شود .حالا شما خوشتان بیاید یا بدتان به خودتان مربوط می شود که باید درعالم آخرت پاسخگو باشید .

بحمدلله وام دارکسی نیستم وزندگیم ازاین راه تامین نمی گردد که ناراحت باشم ویا وابسته باشم حتی به مکان حسینیه وهروقت احساس کردید ویا احساس می کنید شخصی دیگر می تواند همین فعالیت ناچیز حقیررا انجام دهد معرفی نمایید با کمال میل می پذیرم وهرجا که خداوند متعال برایم مقدرکند تا زنده هستم فعالیت خواهم نمود

پوشیده نماید که اجرای همین برنامه ها که بنظر بعضی ها بی ارزش است حاصل ساعتها وقت وهزینه خرید کتاب ومطالعه است که بدون چشم داشت این وظیفه را به لطف خدا انجام می دهم

حالا عزیزان دوست دارند شرکت کنند دوست ندارند شرکت نکنند با اجبار وتهدید کسی نمی شود واداربه حضور درحسینیه نمود.

التماس دعا

   

یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩۱
اقسام روزه داران ... نظرات() 

تقسیم بالا از حیث چیزهایى بود که از انجام آن خوددارى مى شود. ولى از حیث نیت روزه نیز، روزه داران به چند نوع تقسیم مى شوند:
(1-عده اى براى غیر خدا روزه مى گیرند؛ مثلا به خاطر ترس از مردم ، یا براى رسیدن به نفع آنان ، یا فقط به خاطر این که عادت مسلمین است .
(2-بعضى نیز در نیت خود موارد فوق را با ترس کمى از مجازات خدا و امید به پاداش آمیخته اند.
(3-عده اى فقط به خاطر ترس از مجازات یا رسیدن به پاداش روزه مى گیرند.
(4-گروهى علاوه بر نیت رهایى از مجازات و رسیدن به پاداش با روزه خود قصد رسیدن به نزدیکى و رضایت الهى را دارند.
(5-دسته فقط براى رسیدن به رضایت و نزدیکى به خداوند روزه مى گیرند.
بحثى پیرامون عبادت بنیت شایستگى خداوند براى عبادت
بعضى مى گویند: کسانى که به کمال رسیده اند، حتى نباید به نیت شوق یا ترس ، یا پیوستن به خدا و کسب مقام نزد او، یا بنیت خوشنودى او، عملى را انجام دهند، و باید نیت آنان فقط شایستگى خداوند براى عبادت باشد. و عملى را که بخاطر شوق به وصال خداوند انجام شود ناقص مى دانند و بعضى این را عبادت نفس دانسته اند. ادامه دارد....